Tervisliku eluviisi viis tugisammast

Tervisliku eluviisi viis tugisammast
Tervislikust eluviisist räägitakse palju, kuid mis on kõige olulisem selleks, et hoida keha ja vaim heas vormis? Uuringud näitavad, et inimesed tahavad elada tervislikult, kuid ei tea, mida täpsemalt tegema peaks. Samuti on raske oma tihedas päevakavas lisategevuste jaoks aega leida.
Tervislikul eluviisil on jõud ennetada haigusi ja terviseprobleeme ning seda peetakse üheks kõige tõhusamaks haiguste ennetamise viisiks.
Enamik tervisliku eluviisi asjatundjatest soovitavad keskenduda viiele peamisele valdkonnale.  Kui need saavad igapäevaelu tavapäraseks osaks, ei pane te tähelegi, et oleks millegi jaoks pidanud aega juurde leidma. Tulemuseks on aga hea enesetunne ja terve keha.
 
1. TASAKAALUSTATUD TOITUMINE
Tervislik toitumine peab olema hästi tasakaalustatud tagamaks, et ei oleks puudujääke ega ülejääke toitainete tarbimisel. Meie piirkonnas on inimestel tavaliselt kiudainete ja polüküllastumata rasvhapete puudus, kuid teisalt on levinud liigne suhkru ja küllastunud rasvhapete tarbimine. Tervisliku toitumise puhul peab organism saama nii valku, rasva kui süsivesikuid tasakaalustatud kogustes, samuti peab toit sisaldama vitamiine, mineraalaineid ja muid olulisi komponente. Köögiviljade lisamine menüüsse iga päev, vähemalt ühe portsjoni kala söömine nädalas, vorsti ja viinerite asendamine tailihaga ning maiustuste vältimine võib olla esimene samm tervislikuma toitumise poole.
 

2. FÜÜSILINE AKTIIVSUS
Peale ainevahetuse toetamise ja saleda figuuri säilitamise tekitab füüsiline aktiivsus meile ka suurepärase enesetunde. Et olla võimeline sooritama füüsilisi tegevusi, vajab meie keha heas seisundis lihaseid, luid ja liigeseid ning ka suutlikkust end ergutada ja taastuda pärast kehalist sooritust. Püüdke tööle minnes kasutada lifti asemel treppe või väljuge koduteel bussist üks peatus varem. Nii veedate rohkem aega värskes õhus ja põletate ka kaloreid.
 
3. VAIMNE TASAKAAL
Keha ja vaim on ühenduses ning oskusel võtta asju rahulikumalt ja lõdvestuda on hea mõju unele. Une kvaliteedil on mõju energilisusele, elujõulisusele ja keskendumisvõimele. Leidke enda jaoks 20 minutit iga päev, näiteks vaid selleks, et sulgete silmad ja kuulate  lemmikmuusikat – küllap märkate kohe, kui hästi end pärast seda tunnete.
 
4. ÜLDINE SEISUND
Üldise seisundi või immuunsuse nõrgemine peegeldub keha võimes haiguste vastu võidelda. Lisaks aju, lihaste ja vastupidavuse treenimisele peame tugevdama ka immuunsüsteemi. Selles on abiks õuesviibimine, regulaarne päevakava ja külma duši all karastamine.
 
5. HALVAD HARJUMUSED
Kõigil on mõni pahe, millest on raske vabaneda. Mõni neist on tervisele väga kahjulik, näiteks suitsetamine, liigne alkoholitarbimine või ülesöömine. Mõnede puhul aga sageli ei märkagi, et need võivad samuti olla kahjulikud, näiteks liiga pikalt ekraanide ees veedetav aeg või elamine saastunud keskkonnas. Igal juhul, püüdke saada harjumused kontrolli alla ja vähendada negatiivseid tagajärgi tervisele - sööge rohkem köögivilju, tehke arvutiga töötades 5-minutilisi pause, minge kord nädalas loodusesse jalutama.
 
Tagasi artiklite juurde

Populaarsemad artiklid

10 lihtsat ja tervislikku vahepala

Avaldatud: 05 nov 2019

Peamiste söögikordade vahel nauditav vahepala peaks olema tasakaalustatud koostisega: liitsüsivesikud, valgud, kasulikud rasvhapped, vitamiinid...

Loe lisa